FotoholicElle

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

"If it ain´t broke, don´t fix it!"

Av Ellinor Innala Nilsson - 14 oktober 2011 12:45

"Vissa säger att man ska gå till botten för att få insikt,

andra menar att man ska gå till toppen för att få utsikt."

 

Just nu är det en väldigt inspirerande tid i skolan :) vi är på sista delen av vår psykologikurs och får lära oss hur lösningsfokuserad metod fungerar. det handlar om att se lösningen, inte problemet. det handlar om att prata om vilja, önskningar, hopp och framtid. Aldrig fokuseras det på problemet, hur det har varit, vad som är dåligt utan helt tvätom. För mig en ganska revolutionernade metod som går emot allt annat vi fått lärt oss, både i denna kursen och överhuvudtaget i livet. Alltid har jag trott att, ja självklart måste man veta vad problemet är, självklart måste man gå till botten med det, men nej, det är inte självklart, det är inte alltid lösningen på ens bekymmer. 


Att arbeta lösningsfokuserat handlar om att ställa rätt frågor. det är klienten som sitter på de rätta svaren, inte teraputen. Bara genom att låta klienten tala om sina möjligeheter, om en framtid de önskar så kan man flytta berg. Ja så är det faktisk, vi sitter själva på svaren och ibland behöver vi bara öppna ögon för att förstå att vi själva kan lösa våra problem.


Ja nu låter jag förmodligen helt såld på denna metod, men nej, jag tycker att den helt klart verkar fantastisk, och den används väldigt mycket inom diverse områden idag, både av kuratorer, socialsekreterare och psykologer. Men jag tror också att den inte är lösningen för alla, för vi är olika. Terapi har en bevisad effekt, och jag tror att terapi kan vara bra för i stort sett alla, men jag tror att vissa behöver gräva lite extra. Inte för att finna lösningen, för det gör man förmodligen inte av att gå bakåt, men för att finna en djupare förståelse för sig själv, varför man är som man är óch hur man blivit. Och att bara få  prata, slänga ur sig tankar och känslor har även det en kraft i sig.


Men jag kan nog råda många, som kanske har bekymmer man inte vet hur man ska lösa, som kanske inte fått hjälp genom annan terapi trotts att man provat, som kanske vill finna nya sätt att hantera sina problem på, att prova lösningsfokuserat samtal, för för många kan det nog spela roll.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor Innala Nilsson - 23 maj 2013 20:46

Jag hugger i sten och jag tror att jag sakta börjar se en kontur.   Jag är ingen stressig människa. Ingen jäktig person. Jag tar det mesta med ro, är lugn och känner mina fötter mot jorden. Men ibland kan jag känna av den där känslan. Det ...

Av Ellinor Innala Nilsson - 18 maj 2013 18:07


Oj vilken härlig lördag detta är. Den börjar med sovmorgon och en nyttig brunch på det bestående av havrepannkakor med jordgubbar och jordnötssmör :) Sen städning, lite solande i trädgården och en löprunda i det härliga vädret. Dessutom har jag...

Av Ellinor Innala Nilsson - 9 maj 2013 19:32

Liten och oskuldsfull och älskas av så många.   Det är väl så det är. En så liten människa ryms i en så stor famn av kärlek. Det är aldrig långt till ett leende. Aldrig svårt att skratta. Tänk att en så liten person kan få så många av oss v...

Av Ellinor Innala Nilsson - 23 april 2013 20:06

I hear the train a comin'It's rolling round the bendAnd I ain't seen the sunshine since I don't know when,I'm stuck in Folsom prison, and time keeps draggin' onBut that train keeps a rollin' on down to San Antone..When I was just a baby my mama told ...

Av Ellinor Innala Nilsson - 29 mars 2013 19:01

Ur högtalarna strömmar Lars Winnerbäck sånger. Han sjunger om vårens varma vindar. Han sjunger om självuppfyllande, om att göra det omöjliga möjligt. Jag sitter på ett mörkt kontor, med raggsocker och en kopp te som för länge sedan svalnat och ...

Skapa flashcards