FotoholicElle

Direktlänk till inlägg 14 december 2011

Sålt pengarna o tappat smöret?

Av Ellinor Innala Nilsson - 14 december 2011 11:59

Satt på tåget hem häromdagen, läste som vanligt Metro och City för att få en liten update om världen :) Roligast är att läsa de små notiserna och artiklarna. Till min stora förvåning läser jag en mycket spännande artikel, dock liten, om hur Norge lider av enorm smörbrist!? Ja, smörbrist! Helt otroligt tänker jag och läser vidare. Vaddå brist på smör? Har kossorna börjat strejka eller har någon bakat en jättesmörkaka?

Nä, tydligen så har Norge monopol på smörtillverkligen, som på mycket annat. Och nu i juletider, när många bakar så verkar konsekvensen med begränsad smörtillverkning gett sig tillkänna. Jag kan inte fatta att Norge faktisk har ett sånt här system.. Står det "Staten" på alla kossor? Är osten också begränsad? Är det enbart Statlig mjölk som får förtäras?

Undrar hur det är om man äger en egen ko, kallas den hemmjölkning då? Som vi kallar det hembränning.. Smyger man över till grannen och köper sig en låda smör med svarta pengar för att sen frossa sig i?

Haha, nä, jag fattar nog mig inte riktigt på deras politik vad det gäller smör ;) och det är väl förmodligen mer komplicerat än vad som står i tidningarna.


 


Det mest galna med det hela är nog inte själva smörbristen. Nä, det är faktumet att smöret kommit att bli "hett" på smuggelmarknaden. En rysk medbrogare greps av tullen i Norge för att ha transporterat in flertalet kilo smör.. Hallå?! Ja, han hade som intension att sälja detta vidare, och det är helt klart klassat som smuggelverksamhet! 

Ryssen försökte göra sig en karriär genom smörlangning, med det sket ju sig totalt. Skrattretande tycker jag nog att det är.

På internet säljer folk smör för flera hundratals kronor, till och med öppnade paket.. Vad handlar detta om? Ska smöret klassas som narkotika nu? Istället för att du står på stan och langar lite brajja så står du nu med smör innanför rocken och frestar medborgarna med, du kanske till och med har med dig en liten minikyl att förvara smöret i. Vem vet, man kanske kan bli beroende av smör? Man kanske hamnar i en kriminell bana, börjar injiciera och röka skiten. Man kanske blir personlighetsförändrad och psykiskt sjuk...

Alltså, Norge, haffa de riktiga gangstrarna istället, de som faktisk säljer droger och förstör framtiden för våra barn, vem fan blir skadad av att få lite mer smör till sitt julbak egentligen?

Give them a breake!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor Innala Nilsson - 23 maj 2013 20:46

Jag hugger i sten och jag tror att jag sakta börjar se en kontur.   Jag är ingen stressig människa. Ingen jäktig person. Jag tar det mesta med ro, är lugn och känner mina fötter mot jorden. Men ibland kan jag känna av den där känslan. Det ...

Av Ellinor Innala Nilsson - 18 maj 2013 18:07


Oj vilken härlig lördag detta är. Den börjar med sovmorgon och en nyttig brunch på det bestående av havrepannkakor med jordgubbar och jordnötssmör :) Sen städning, lite solande i trädgården och en löprunda i det härliga vädret. Dessutom har jag...

Av Ellinor Innala Nilsson - 9 maj 2013 19:32

Liten och oskuldsfull och älskas av så många.   Det är väl så det är. En så liten människa ryms i en så stor famn av kärlek. Det är aldrig långt till ett leende. Aldrig svårt att skratta. Tänk att en så liten person kan få så många av oss v...

Av Ellinor Innala Nilsson - 23 april 2013 20:06

I hear the train a comin'It's rolling round the bendAnd I ain't seen the sunshine since I don't know when,I'm stuck in Folsom prison, and time keeps draggin' onBut that train keeps a rollin' on down to San Antone..When I was just a baby my mama told ...

Av Ellinor Innala Nilsson - 29 mars 2013 19:01

Ur högtalarna strömmar Lars Winnerbäck sånger. Han sjunger om vårens varma vindar. Han sjunger om självuppfyllande, om att göra det omöjliga möjligt. Jag sitter på ett mörkt kontor, med raggsocker och en kopp te som för länge sedan svalnat och ...

Ovido - Quiz & Flashcards